fredag, mars 17, 2006

I think this is the beginning of a beautiful friendship

Har haft filmmarathon de senaste dagarna för att ta igen allt jag missade 2005.

Och ja, det blev mycket Oscarsfilm. Jag kan mycket varmt rekommendera Brokeback och Capote. Brokeback tillhör en genre som jag brukar sky som pesten, men den här var så vacker och osentimental och fin. Så nu finns det en brillant film i var del av det mörka och motbjudande hörnet; "Romantisk komedi" - Eternal Sunshine of the Spotless mind; "Romantiskt drama" - Brokeback Mountain; "Romantisk...feel-good"(?) - Amelie Från Montmartre

Capote skall man se för Hoffman. Han bär upp hela filmen, en film som är den första riktigt bra biografiska filmen jag har sett på...länge. Detta är förövrigt en av anledningarna till varför jag har undvikit Walk the line, hur mycket jag än gillar Cash så ogillar jag biografifilmer per se. "Det-är-jobbigt-det-går-bra-det-blir-superjobbigt-det-går-superbra"
Eller, jag skall inte säga att Hoffman "bär upp den", för då låter det som att han är den enda anledningen till att se den, vilket inte är korrekt. Filmen i övrigt är bra gjord, men framför allt välspelad.

A history of Violence, Crash, Paradise Now och Totsi är alla bra filmer som är mycket värda att se. Dock så har de av olika anledningar blivit för hypade eller blivit beskrivna fel för att min maximala upplevelse av dem skulle infinna sig.
A History... har beskrivits som långt mer djuplodande än min upplevelse av den. Den är bra, och jag satt fastklistrad och blev chockad att den tog slut efter vad som hade upplevts som knappt en timme. Dock så kommer den inte att lämna ett spår i mig, något jag kräver av en "riktigt bra" film.
Crash ville för mycket. Eller så här, den hade mått bra av att vara lite mer subtil. Det blev för mycket, och ibland så kände jag att budskapet var "Alla människor är idioter, hatiska, och rasistiska - so fuck it", vilket jag inte tror var tänkt. Men den har några brillianta ljuspunkter.
Paradise Now var även den bra, men jag blev besviken på något sätt. Det hade pratas om att den skulle ge bilden från en självmordsbombare vy, något jag inte fick ut av den. Då är det "bättre" att se Checkpoint, en film som gör att du är beredd på att spänna på dig bombältena omedelbums.
Angående Totsi...jag vill inte ens säga varför jag gick in fel i denna film...men okej
||| S P O I L E R |||
Jag hade hört någon andas Guds Stad i samma mening, vilket gjorde att den just could´nt cut it för mig. Till det hela hör att Gud Stad är på min topp 20-Lista över världens bästa filmer, vilket gör att kraven är så höga att ens säga dem i samma mening är förödande.
||| S L U T på S P O I L E R|||
Hursom så är den bra, och jag gillar den diskreta surealistiska stämmning som jag faktiskt anser den ha.

Batman Begins, Kiss Kiss Bang Bang, Lord of War, Munich, Mirrormask och Weather Man är alla "okej" prestationer inom sin genre och kan ses ifall man har tiden och saknar bättre alternativ.
I ett poängsystem mellan 1-5 skulle de alla få 2. Och det är då sagt inom dess genre. Batman Begins måste ses som en "superhjälteserietidningsfilm", annars klarar du dig inte. Men går man in med de ögona så är det trots allt en tvåa (i jämförelse så får X-men inom samma kategori 4:a och Hellboy en 0:a)
Munich kanske är värd en 3:a för att det är "ett bra hantverk", men samtidigt så tror jag att jag undermedvetet drar ned den pga vad som den handlar om och vad sagt om den, jag vet inte.
Spielberg gör i sin en film en stor sak om skuld, rättvisa, förlåtelse och hämnd. Med hjälp av ett ämne som må vara svårt, men i det berörda fallet, en stat som genomför statsterrorism versus ett ockuperats folks desperata kamp, så är det inget jag anser vara en svår fråga.


De jag fortfarande inte har sett, men som är närmast på listan är: Walk the Line, The Constant Gardener, Syriana, Wallace and Gromit in the Curse of the were-rabbit, Memoirs of a Geisha och Howls Moving Castle. Detta pga av ...tekniska problem.
Men så fort någon välvillig själ ger mig en hjälpande hand skall jag se till att se dem också.

2 kommentarer:

torr sa...

oo jag tycker lord of war är såå mkt bättre än the weather man. i största allmänhet tyckte jag det var en sjukt bra film..

annars håller jag med om det mesta :>

Tobbe sa...

Intressant. Jag håller med dig, Lord of War var faktiskt mycket bättre. Men det intressanta är att båda ryms inom "2". Ingen av dem går upp till 3 eller ned till 1 hos mig :) Fast de är i var sin ände på skalan